måndag 4 november 2013

Natten som gick

Natten till i dag kan knappast räknas som en bra natt... Det började med att Rasmus vaknade och ville komma in till oss. Än så länge inget konstigt eller något som jag brydde mig så mycket om. Då var det jobbigare att jag låg närmare en timme innan jag var på väg att somna om. Precis just i den sekunden jag skulle somna eller kanske hade jag sovit i 2 sekunder(?) så är jag klarvaken igen. Anledning? Zacko spydde ner mattan i sovrummet.... ut med mattan och torka spyor mitt i natten med andra ord. Efter en stund ligger jag återigen i sängen, redo att sova. Hinner dock inte somna innan jag märker att Zacko går ut i hallen och börjar "hulka". Så fort jag bara kan studsar jag upp ur sängen för att öppna dörren så han kan spy ute. Detta misslyckas jag såklart med och det är bara att hämta papper och börja om. Såhär gör vi några gånger innan jag lite smått irriterad, frustrerad och trött fräser att "slutar du inte snart så får du sitta i hundgården resten av natten...". Han slutade inte för detta och jag hade så klart inte hjärta att slänga ut honom eftersom vi inte kopplat i värmen till hundkojan än och eftersom det just nu inte finns så mycket att ligga på där inne (De är ju väldigt sällan i hundgården just nu eftersom jag är hemma och läser på dagarna och värme och fler filtar har inte behövts) Men nånstans runt klockan 5 så somnade vi om och efter att i morse tagit ett varv i huset för att leta efter eventuella spyor kunde jag konstatera att det inte blivit något mer. Skönt! Hade varit en sån himla dålig start på dagen att behöva ta vara på ännu fler spyor lagom till frukost.
Tycker dock inte speciellt synd om honom längre då jag är rätt övertygad om att han har sig själv att skylla för nattens tillfälliga magsjuka. Ungefär som att det inte är speciellt synd om de som är super bakfulla. Det är ju trots allt själv förvållat. Dock har inte Zacko druckit omåttliga mängder alkohol utan han festade istället loss på margarinet som jag hade råkat glömma framme på bänken efter middagen. Precis som med de som blir ruggigt bakfulla så har han garanterat inte lärt sig något på det hela utan skulle utan tvekan göra om samma sak i dag. Jag kommer dock se till att om samma sak händer igen så förbereder jag hundgården redan på kvällen....  och självklart tycker vi inte det är ok att han snor mat (eller margarin) från bänken men ibland glömmer man saker framme och än har vi inte kommit på hur vi ska få honom att sluta sno mat. Den puckade grå. Han är ju i alla fall söt när han sover...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar